Kniha: Krysař
Autor: Viktor Dyk
Rozbor přidal(a): Martin Kodada
Vloženo na: Studijni-svet.cz
Martin Kodada
Autor:
Dyk Viktor (*31.12.1877 – †14.05.1931)
Významný český prozaik, básník, dramatik, publicista. Jeden z tzv. anarchistických buřičů a byl dost nacionalisticky založen. Redigoval časopis Lumír, přispíval i do Národních listů. Psal satiricky, usečně. Kritizoval Masaryka. Vždy byl buřičem, upozorňoval na střet iluzí a reality. Spolupracoval s Fráňou Šrámkem.
Dílo:
Ad usum pana presidenta republiky
Lehké a těžké kroky
První vydání:
1911-12 v časopise Lumír (původní název Pravdivý příběh)
1915 poprvé knižně
Literární kontext:
Realismus s prvky romantismu, symbolismu a dekedence.
Protispolečenské buřičství, až anarchista.
Symboli, připodobnění, prvky neoromantismu.
Přelom 19. a 20. století (složitá doba, plná intrik a nacionalismu)
Literární druh: epika
Literární žánr: novela
Námět : Staroněmecká pověst
Místo a čas: Německé město Hammeln, doba nejspíše pozdní středověk. (není určeno)
Postavy:
Krysař – cizinec, podivín, vyvrhel pro společnost, ponurý, pesimista, poučený tvrdým životem, ale miluje Agnés, tajemný, vyhání krysy flétnou (*)
Agnes – mladá kráska, milenka Krysaře a Dlouhého Kristiána, miluje ale Krysaře, těhotná
Dlouhý Kristián – průměrný mladík, muže dát Agnés normální život, otec jejího dítěte
Sepp Jörgen – Opak krysaře významem, ale je vyvrhel stejně jako on, hloupý vše mu dojde druhý den, přeživší s malým nemluvnětem, hledá jeho matku
Radni (konšelé) Strumm a Frosch – chamtiví, podlí, nedodrží slib
Zajímavost: Postavy jsou charakterizovány nepřímě.
Hlavní myšlenka: kritika společnosti, kritika měšťáctví, základní hodnoty, střed iluzí a reality, autorovo vidění světa
Děj:
Město Hammeln je sužováno krysami, a tak se obrátí do světa o pomoc. Přichází Krysař s flétnou, aby město krys zbavil. Místo na přespání najde u Agnés, do které se poprvé v životě zamiluje. Krysař hrou na flétnu odvede krysy k hoře Koppel, kde krysy spadnou a zemřou. Čeká na svoji odměnu, ale chamtivým radním se zdá moc velká za trochu hudby. Krysař je rozzuřen, pohádá se s konšeli. Potého ho sám ďábel skrz Fausta (od Goetha) zkouší a pokouší, ale Krysař udolá. Opouští město, ale láska k Agnés ho přinutí se vrátit. Agnes ale nevydrží to, že je těhotná s Kristiánem, a tak se zabíjí. Krysař se rozhodne se celou vesnici pomocí své píšťaly odvést na okraj propasti hory Koppel. Učiní zármutku ze zklamané lásky. Během tónů jeho písně se ve všech lidech probouzí dávno zapomenuté touhy, a proto ho následují k hoře Koppel, kde končí v propasti s nadějí, že se dle pověsti dostanou do Sedmihradské země, kde je všeho dostatek, pohoda a odpuštění. Krysař doufá, že se opět setká se svou láskou Agnes. V městě zůstane živ jen rybář Jörgen, který vše pochopí až následujícího dne a chce též ukončit svůj neveselý život plný pohany a výsměchu. Před tímto činem ho odvrátí kojenec, kterého nalezne opuštěného a hladového ve městě. Jörgen se vydá hledat matku, která by se o kojence postarala.
Kompozice:
dělěno na kapitoly
er-forma
subjektivní přístup
psáno chronologicky
symboly: píšťala – symbol moci
krysy – přetvářka, společenská špína
sedmihradské království – symbol splněných snů
Sepp Jörgen – symbol čisté duše – dá přednost dítěti
krysař – básník, svět buřiču, tragický hrdina
Nezřetelný popis
Neurčitá doba
Jazyková složka:
jazyk spisovný, básnický, poetický
vnitřní monology – sledujeme pocity postav
archaismy, knižní výrazy, řečnické otázky, personifikace,
opakování slovních spojení, převrácený slovosled, krátké odstavce
styl vyprávěcí, popisný a úvahový
Hodnocení:
Kniha se mi dost líbila, neboť jazyk byl zvolen velice čtivě. Obsahově mě kniha doslova chytila a odmítala pustit, do posledních chvil jsem doufal v změnu krysařova chování, že město ušetří. Všiml jsem si i spisovného jazyka, což v mých očích knihu posouvalo trochu výš. S kritikou společnosti souhlasím. V díle se objevují ukázky i dnešního světa, dnešní společnosti, jako materialismus, přetvářka, chamtivost. Postavy jsou dost lidské. Vrátim-li se k jazyku je to nádherně zpracované a je vidět básnická duše. Dost se líbí příběh, je (alespoň v době, kdy jsem ho četl poprvé) inovativní, nádherná tragédie, s koncem docela štastným. Podle mě ten konec muže symbolizovat zrod nové doby, éry, nového člověka. Doporučil bych tuto knihu, neboť příběh je dobrý a dá se nad knihou dost zamyslet.