Kniha: 451 stupňů Fahrenheita
Autor: Ray Bradbury
Rozbor přidal(a): LILI
Další rozbor zde
Ray Bradbury
- byl americký romanopisec a povídkář
- jeho matka ho vzdělávala ve literatuře, brala ho do divadel
- sám trávil skoro veškerý svůj čas v knihovnách
- do svých 13 let žil v Illinois, pak se s rodinou přestěhovali do Los Angeles, kde navštěvoval střední školu
- rodina nebyla příliš finančně zajištěna, tak si nemohl dovolit studovat vysokou školu. Jedním z jeho prohlášení bylo: Knihovny mě vychovaly. Nevěřím na vysoké školy a univerzity. Věřím v knihovny, protože většina studentů nemá žádné peníze. Dokončil jsem střední školu v období krize a neměli jsme žádné peníze. Nemohl jsem jít na vysokou školu, tak jsem chodil do knihovny tři dny v týdnu po dobu 10 let“.
- Téma „knihy“ se také právě promítá právě v románu 451 stupňů Fahrenheita= stupně při kterých se vznítí papír, kde naznačuje, kam by společnost spěla bez knih a jak jsou knihy důležité
- dílo přeložil Josef Škvorecký a bylo ironicky zařazeno v 60 letech do školních osnov anglické literatury
Dalším dílem:
- povídky Marťanská kronika
Literárně-historický kontext
1.-2. polovina 20. století
- Generace která prožila obě světové války
- 2 světová válka= nejkrvavější válečný konflikt
- snaha zabránit dalším válečným konfliktům= vznik OSN
- Silné téma absurdity a pochybení existence ( dojezdy války)
- = vznik existencionalismu= člověk jako osamocený a odcizený jedinec, mezní situace života, pocity beznaděje, zoufalství, obraz světa lidí s vnitřními pochybami
- Např. – Franz Kafka
- vznik vitalismu= reakce na válku, vyjádření radosti z existence, jednoduchost a srozumitelnost
- Např. – Šrámek, Čapek, Jiří Wolker
- vznik dalších uměleckých směrů jako např- expresionismus, futurismus, dadaismus, surrealismus
- beat generace- kvílení- Allen Ginsberg
- rozhněvaní mladí muži
SCI-FI= vědeckofantastická literatura, čerpá z poznatků vědy a techniky, události v budoucnosti, které se ještě nestaly, děj v budoucnosti, tajemství které se rozluští na konci
- George Orwell- 1984
Postmoderna- 2. pol. 20 stol., negativní postoj k avantgardním tendencím, reakce na modernu. která chtěla vytvořit celiství výklad společnosti, moderna je proti
- Rozmanité názory, vše dovoleno, hra se čtenářem, kritika nadvlády rozumu
- Není jediná pravda a cíl
- Nové postavy ( tulák= neuznává normy, potuluje se, uniká kontrole,
- Hl. postava= představitel moderní existence, prostředí městské ulice, svět je divadlo, chaos)
Itálie
- Umberto Eco – Jméno růže
Čech
- Milan Kundera – žert
Anglie
Rozbor díla: 451 stupňů Fahrenheita
Lit. druh
Lit. žánr
- sci-fi román, antiutopické dílo
Časoprostor
- USA, někdy v budoucnosti
Kompozice a výstavba děje
- chronologická s retrospektivami prvky, 3 části
- erforma, monology postav
Motivy
- vědomosti, vzdělání, požárníci, smysl lidského bytí, technický pokrok
Téma
- totalitní vláda se snaží potlačit jakékoli vyšinutí ze společnosti, potlačují vědomosti…pálí knihy, pouze pár bývalých profesorů se snaží uchovat tyto vědomosti a hlavní postava se k nim přidává
Charakteristika postav
- Guy Montag- průměrný muž společnosti, ve středním věku, zmatený, zpochybňuje důvody existence, původně požárník, rozhodne se změnit nastavení společnosti, „prozře“
- Clarissa Mcllenová- vyvrhel společnosti, považována za divnou, protože se zajímá o běžné věci jako např. počasí a nezajímají ji věci jako ostatní
- Beatty- kapitán požárníků, velice vzdělaný, co se naučil během pálení knih, ovšem věří v totalitní režim
- Faber- bývalý profesor na univerzitě, ustrašení říct vlastní názor, avšak je proti režimu
Děj
- Část
Guy Montag je požárníkem, kteří mají za úkol pálit veškeré knihy. žije zcela obyčejným životem se svou manželkou Mildred. Cestou z práce potká mladou dívku Clarissu Mccllainovou a dá se s ní do řeči. Začne se s ní vídat mnohem častěji a změní mu pohled na svět. Pro Montaga je každý požár čím dál těžší. Při první požáru tajně vezme 1 knihu a ukáže ji své ženě s dalšími knihami, které skrýval. Ta ho má za blázna a varuje ho, že to je trestné a že o vše přijdou. Montag odmítá jít do práce a hraje nemocného. Navštíví ho kapitán Beatty a prokoukne, o co se jedná.
- část
Montag navštíví bývalého profesora Fabera a přesvědčí ho o pomoc rozšířit. Dá mu odpouslouchač do ucha aby mu radil. Montag se vrátí domů. Mildred přidou na návštěvu dvě paní Je podrážděn a přeskočí mu a vytáhne knihy a nutí návštěvu poslouchat. Montag se vrátí na požárnickou stanici. Beatty do něj jede nepříjemnými poznámkami. Poté se ohlásí přítomnost knih a musejí vyrazit pálit. K Montagovu překvapení dorazí k jeho domu. Mildred zrovna vychází s kufry a odjíždí. Beatty donutí Montaga spálit jeho dům a knihy. Montag spálí dům,a le spálí také požárníky i s Beattym a dá se na útěk. Hledá ho celé město.
- část
Montag dojde k Faberovy, nechá u něj peníze a převlékne se do jeho oblečení, aby svedl ze stopy mechanického ohaře, což je robot, který hledá přítomnost knih a nebezpečné osoby.
Ten ho pošle, ať jde podél řeky a kolejí, aby došel do tábora, také s utečenci, podobnými provinilcemi a bývalými profesory. Montagovy se podaří uprchnout a dojít až do tábora, kde se baví o plánu, jak zachránit lidské vědomosti a předat je dál. Mezitím vypukne dlouho očekávaná válka a oni vidí, jak se jim před očima město zřítí na prach.
Básnické prostředky – dysfemismy
- Epiteton ( básnický přívlastek)
- Přirovnání
- Metonymie
- Hyperbola (nadsázka)
Jazykové prostředky – spisovný jazyk
- Nespisovné výrazy
- Řečnické otázky
Typy promluv
- přímá řeč, nepřímá řeč.