Díla Václava Havla

 

 Jméno: Díla Václava Havla

 Přidal(a): iv

 

 

 

 

Václav Havel

  • Dramatik, veřej. činitel, prezident od 1989-2002
  • Rodina staveb.inženýra a podnikatele. Vyučil se chemickým laborantem, 1954 maturoval na večerním gymnáziu
  • Později vystudoval dramaturgii na DAMU
  • Pracoval jako jevištní technik, dramaturg, psal
  • Působil v divadle ABC, Divadle Na zábradlí, Městských divadlech pražských
  • Spoluautor a mluvčí Charty 77, za své názory a postoje několikrát vězněn
  • Dílo velmi ceněno i v zahraničí, mnoho významných cen

 

Zahradní slavnost (1963)

  • Avantgardní hra – absurdní drama, humor,ostrá satira – inspirace Beckettem, Ionescem
  • Obraz českoslov. spol. 60.let – novodobý socialistický maloměšťák, do ničeho se nehrne,neupozorňuje na sebe,nevyjadřuje názory, číhá na to, aby si polepšil v zaměstnání,spol. žebříčku,…
  • Plané řečnění se cení víc,jak práce, vznikají instituce, kde tito rétoři „pracují“,ale obsah jejich práce je pro většinu lidí záhadou
  • Hrdinové: manželé Oldřich a Božena Pludkovi, jejich synové Hugo a Petr = typičtí představitelé střed.vrstvy
  • Hugovi má pomoct ke kariéře otcův spolužák Kalabis. Odchází s ním na zahradní slavnost Likvidačního úřadu –svým rétorismem ohromí pracovníka Zahajovačské služby Plzáka,zmate tajemníka i ředitele instituce.—Hugo je tak jmenován ved. Likvidačního úřadu a pověřen zrušení Zahajov. služby a vybudov. nového úřadu Ústřední komise pro zahajování a likvidování
  • Hugo se dokonale přizpůsobuje, oplývá frázemi,prázdnými slovy,stává se jiným čl.,nepoznávají ho vlastní rodiče
  • JAZYK: parodie sloganů a rčení (nic cizího mi není lidské), funkcionářských frází – některé jsou pronášeny v ruštině a slovenštině,předlouhé monology funkcionářů — totalitní absurdita — hluboký morální úpadek tehdejší a vlastně i dnešní spol.

 

Vyrozumění (1966)

 

Ztížená možnost soustředění (1968)

  • Nedůvěra ve sdělovací schopnost slovních prostředků dorozumění, znehodnocených byrokratickým žargonem

 

Audience (1975)

  • Jednoaktovka
  • opět absurdní drama zabývající se situací v totalit. Českoslov.
  • autobiografie – děj hry v nejmenovaném pivovaru
  • děj: rozhovor 2 hl.hrdinů – sládek a spisovatel Vaněk,kt. je sledován tajnou policií, svými díly se stal nebezpečný pro socialistic.spol.,proto nemůže vykonávat své povolání –pracuje tedy v pivovaru jako pomocný dělník
  • sládek si Vaňka nechává zavolat do kanc,je pod parou, protože pije 1 pivo za 2,neustále se opakuje,vyptává na stejné věci – zda je spokojen v práci,zda se zná osob.se známými herci,žádá ho,aby „dotáhl tu Bohdalku“,vychvaluje svou dobrotu,důležitost„ poslyšte,něco vám řeknu,jen tak čistě mezi náma,sedět na tomhle místě někdo jinej než já,tak u nás neděláte, za to vám ručím“, nabízí mu místo skladníka, kde by mohl i psát, varuje ho před spis. P.Kohoutem, kterého nazývá Holubem, přiznává, že na Vaňka donáší StB a navrhuje mu, že když je spisovatel, jestli by si ty zprávy o sobě nepsal sám, jeho, sládka to nesmírně unavuje…“co by ti to udělalo,kdybys mi to jednou tejdně hodil na papír?Za to ti snad stojím,ne?Budu nad tebou držet ochrannou ruku“
  • opilost stoupá,sládek Vaňkovi nadává do inteligentů,vzápětí jej nazývá kamarádem,už nežádá ani hlášení,pláče,pak usíná
  • Vaněk odchází.
  • Po krátkém čase opět zaklepe na dveře – sládek se probouzí,vítá Vaňka, nic si nepamatuje a rozhovor začíná stejně jako na začátku hry
  • sládek – vulgární,nespisovný jazyk X velmi slušné,zdrženlivé vystupování Vaňka,kt. na otázky odpovídá často jednoslovně a odmítá nabízené pití

 

Horský hotel (1976), Largo desolato (1980), Pokušení (1985) – pocity čl. odosobněného společenským mechanismem

  • symboly, banální životní situace ztvárnění s realistickou věrohodností v detailech, ale absurdní v celkovém smyslu. Toho účinku dosahuje opakováním replik, situačních výstupů, jejichž smysl se postupem hry mění –posun i vyprázdnění jejich smyslu

 

Asanace (1989)

  • Politická alegorie ČSSR 2.pol.80.let
  • Děj: vstupní síň středověkého hradu,kde dočasně přebývá skupina architektů připravujících demolici středověkého městečka v podhradí, na jeho místě má být vystavěno sídliště pro 2 000 obyvatel.
  • Na hrad přicházejí občané s peticí x demolici.
  • Hl.projektant jim vysvětluje, že on sám nerozhoduje, a stejně je demolice neproveditelná. Když se o tom dozvídá tajemník, prohlašuje, že jde o nátlak menšiny, který se vydává za hlad většiny a zavírá je do hladomorny.
  • Ostatní architekti se přou o podstatu projektu
  • Tajemník přivede inspektora,ten propouští občany z hladomorny,hovoří přehnaně lidově a primitivně,říká, že asanace nebude,další den přivádí tajemník dalšího inspektora,ten frázemi čtoucí z papíru zruší předchozí rozhodnutí
  • Jeden z archit. je znechucen,chce odejít, skončí však v hladomorně,další architektka se chce otrávit plynem, je zachráněna
  • Na hrad přicházejí manželky občanů s peticí,kt. jsou zas v hladomorně.Nesou jim jablka.Tajemník je rozřeže na kousky,hledá vzkazy a říká,že muži jsou podezřelí z rozpoutání hysterických nálad mezi obyvatelstvem
  • Přichází druhý inspektor, oznamuje, že projektové práce jsou zatím zastaveny,vyzývá všechny,aby se nebáli pravdy a měli odvahu. Propustí architekta z hladomorny, kt. je totálně apatický
  • Hra končí sebevraždou dalšího z architektů
  • Vernisáž, Protest –autobiografické  jednoaktovky s moralistním posláním
  • ztvárňuje statičnost, nehybnost života uvízlého ve stereotypech a automatismech, kt. ho zbavují tvořivé smysluplnosti


💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Content is protected !!