Jméno: Díla Václava Havla
Přidal(a): iv
- Dramatik, veřej. činitel, prezident od 1989-2002
- Rodina staveb.inženýra a podnikatele. Vyučil se chemickým laborantem, 1954 maturoval na večerním gymnáziu
- Později vystudoval dramaturgii na DAMU
- Pracoval jako jevištní technik, dramaturg, psal
- Působil v divadle ABC, Divadle Na zábradlí, Městských divadlech pražských
- Spoluautor a mluvčí Charty 77, za své názory a postoje několikrát vězněn
- Dílo velmi ceněno i v zahraničí, mnoho významných cen
Zahradní slavnost (1963)
- Avantgardní hra – absurdní drama, humor,ostrá satira – inspirace Beckettem, Ionescem
- Obraz českoslov. spol. 60.let – novodobý socialistický maloměšťák, do ničeho se nehrne,neupozorňuje na sebe,nevyjadřuje názory, číhá na to, aby si polepšil v zaměstnání,spol. žebříčku,…
- Plané řečnění se cení víc,jak práce, vznikají instituce, kde tito rétoři „pracují“,ale obsah jejich práce je pro většinu lidí záhadou
- Hrdinové: manželé Oldřich a Božena Pludkovi, jejich synové Hugo a Petr = typičtí představitelé střed.vrstvy
- Hugovi má pomoct ke kariéře otcův spolužák Kalabis. Odchází s ním na zahradní slavnost Likvidačního úřadu –svým rétorismem ohromí pracovníka Zahajovačské služby Plzáka,zmate tajemníka i ředitele instituce.—Hugo je tak jmenován ved. Likvidačního úřadu a pověřen zrušení Zahajov. služby a vybudov. nového úřadu Ústřední komise pro zahajování a likvidování
- Hugo se dokonale přizpůsobuje, oplývá frázemi,prázdnými slovy,stává se jiným čl.,nepoznávají ho vlastní rodiče
- JAZYK: parodie sloganů a rčení (nic cizího mi není lidské), funkcionářských frází – některé jsou pronášeny v ruštině a slovenštině,předlouhé monology funkcionářů — totalitní absurdita — hluboký morální úpadek tehdejší a vlastně i dnešní spol.
Vyrozumění (1966)
Ztížená možnost soustředění (1968)
- Nedůvěra ve sdělovací schopnost slovních prostředků dorozumění, znehodnocených byrokratickým žargonem
Audience (1975)
- Jednoaktovka
- opět absurdní drama zabývající se situací v totalit. Českoslov.
- autobiografie – děj hry v nejmenovaném pivovaru
- děj: rozhovor 2 hl.hrdinů – sládek a spisovatel Vaněk,kt. je sledován tajnou policií, svými díly se stal nebezpečný pro socialistic.spol.,proto nemůže vykonávat své povolání –pracuje tedy v pivovaru jako pomocný dělník
- sládek si Vaňka nechává zavolat do kanc,je pod parou, protože pije 1 pivo za 2,neustále se opakuje,vyptává na stejné věci – zda je spokojen v práci,zda se zná osob.se známými herci,žádá ho,aby „dotáhl tu Bohdalku“,vychvaluje svou dobrotu,důležitost„ poslyšte,něco vám řeknu,jen tak čistě mezi náma,sedět na tomhle místě někdo jinej než já,tak u nás neděláte, za to vám ručím“, nabízí mu místo skladníka, kde by mohl i psát, varuje ho před spis. P.Kohoutem, kterého nazývá Holubem, přiznává, že na Vaňka donáší StB a navrhuje mu, že když je spisovatel, jestli by si ty zprávy o sobě nepsal sám, jeho, sládka to nesmírně unavuje…“co by ti to udělalo,kdybys mi to jednou tejdně hodil na papír?Za to ti snad stojím,ne?Budu nad tebou držet ochrannou ruku“
- opilost stoupá,sládek Vaňkovi nadává do inteligentů,vzápětí jej nazývá kamarádem,už nežádá ani hlášení,pláče,pak usíná
- Vaněk odchází.
- Po krátkém čase opět zaklepe na dveře – sládek se probouzí,vítá Vaňka, nic si nepamatuje a rozhovor začíná stejně jako na začátku hry
- sládek – vulgární,nespisovný jazyk X velmi slušné,zdrženlivé vystupování Vaňka,kt. na otázky odpovídá často jednoslovně a odmítá nabízené pití
Horský hotel (1976), Largo desolato (1980), Pokušení (1985) – pocity čl. odosobněného společenským mechanismem
- symboly, banální životní situace ztvárnění s realistickou věrohodností v detailech, ale absurdní v celkovém smyslu. Toho účinku dosahuje opakováním replik, situačních výstupů, jejichž smysl se postupem hry mění –posun i vyprázdnění jejich smyslu
Asanace (1989)
- Politická alegorie ČSSR 2.pol.80.let
- Děj: vstupní síň středověkého hradu,kde dočasně přebývá skupina architektů připravujících demolici středověkého městečka v podhradí, na jeho místě má být vystavěno sídliště pro 2 000 obyvatel.
- Na hrad přicházejí občané s peticí x demolici.
- Hl.projektant jim vysvětluje, že on sám nerozhoduje, a stejně je demolice neproveditelná. Když se o tom dozvídá tajemník, prohlašuje, že jde o nátlak menšiny, který se vydává za hlad většiny a zavírá je do hladomorny.
- Ostatní architekti se přou o podstatu projektu
- Tajemník přivede inspektora,ten propouští občany z hladomorny,hovoří přehnaně lidově a primitivně,říká, že asanace nebude,další den přivádí tajemník dalšího inspektora,ten frázemi čtoucí z papíru zruší předchozí rozhodnutí
- Jeden z archit. je znechucen,chce odejít, skončí však v hladomorně,další architektka se chce otrávit plynem, je zachráněna
- Na hrad přicházejí manželky občanů s peticí,kt. jsou zas v hladomorně.Nesou jim jablka.Tajemník je rozřeže na kousky,hledá vzkazy a říká,že muži jsou podezřelí z rozpoutání hysterických nálad mezi obyvatelstvem
- Přichází druhý inspektor, oznamuje, že projektové práce jsou zatím zastaveny,vyzývá všechny,aby se nebáli pravdy a měli odvahu. Propustí architekta z hladomorny, kt. je totálně apatický
- Hra končí sebevraždou dalšího z architektů
- Vernisáž, Protest –autobiografické jednoaktovky s moralistním posláním
- ztvárňuje statičnost, nehybnost života uvízlého ve stereotypech a automatismech, kt. ho zbavují tvořivé smysluplnosti